Halaman

15 Januari, 2013

Istikharah Cinta

Cinta adalah fitrah yg wujud dlm diri manusia. Secara tabii, cinta adalah keperluan hidup insan. Bahkan cinta itu suci dan dpt m'beri kebahagian. B'cinta pula tdk m'jd kesalahan, krn cinta adalah anugerah ALLAH kpd semua hambanya. Tetapi m'jd kesalahan sekiranya manusia m'gunakan anugerah ini semata-mata melayani hawa nafsu. Cinta semestinya diletakkan di tempat yg sejajar dgn kehendak Tuhan. Asas utama yg kita perlu segera laksanakan adalah m'dahulukan cinta-Nya. Drp situlah kita b'oleh kekuatan bg m'hapuskan bisikan syaitan yg sentiasa meracuni cinta hakiki.
Menurut Ibnu Hasyim dari Andulisia, Sepanyol menyatakan, "Cinta itu bagaikan pohon, akarnya menghujam ke tanah, dan pucuknya banyak berbuah." Ini b'maksud, Islam mahukan setiap Muslim hidup dalam cinta yg sempurna. M'cintai sesama muslim supaya kehidupan insan dipenuhi dengan kesepakatan dan perpaduan. Perasaan orang yg dipenuhi cinta, cenderung pada sikap m'beri apa sahaja yg t'baik untuk sesama saudara Muslimnya.

Buku ini bnyk membantu :)


Mohon la pada-NYA, sesungguhnya DIA lebih mengetahui apa yg kamu inginkan..
“Ya Allah, aku memohon ketentuan pilihan menurut pengetahuan-Mu dan memohon penetapan dengan kekuasaan-Mu, juga aku memohon kurnia-Mu yang besar. Sesungguhnya Engkau yang Maha Mengetahui dan aku tidak mengetahui apa-apa. Engkau yang Maha Mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah, sekiranya dalam ilmu-Mu urusanku ini baik untuk aku dan agamaku, kehidupanku serta akibat urusanku, takdirkan untuk aku dan mudahkan serta berikan berkat kepada aku melaluinya. Sebaliknya, apabila dalam ilmu-Mu urusan ini buruk untuk aku dan agamaku, kehidupanku serta akibat urusanku, lalu jauhkan hal itu daripada aku dan jauhkan aku daripada urusan itu serta takdirkan untuk aku yang lebih baik daripada urusan itu walau di mana jua. Kemudian, puaskan hatiku dengan takdir-Mu itu.”


CINTA itu satu anugerah
♥♥(¯`O°o..SeKUAT mana CINTA dan KASIH kamu..

Semoga kamu tidak LUPA..
Yang mentakdirkan PERTEMUAN hanya ALLAH..
Yang memberi RASA cinta hanya ALLAH..
Yang menjanjikan KEBAHAGIAAN hanya ALLAH..
Dan yang memberi izin PENYATUAN hanya ALLAH..
Semoga dengan itu, tidak akan pernah terdetik dihati kamu,
Untuk MEMBELAKANGkanNYA dalam urusan JODOH dan cinta..
Semoga kamu tidak LUPA,
Kamu BERHAK merencana,
tapi ALLAH lebih berhak menentukan yang TERBAIK
buat hambaNYA..o°O´¯)♥♥